Pacients un informācija par ārstēšanu
Mēs esam šeit, lai palīdzētu. Zemāk atrodiet mūsu piedāvātos resursus.
Iespēja jums aktīvi iesaistīties savā veselības aprūpē
Rūpēties par veselību un zālēm var šķist pārāk grūti, taču tam tā nevajadzētu būt. Turpiniet lasīt zāļu lietošanas instrukcijas un uzziniet padomus un informāciju, kas jums palīdzēs uzlabot vispārējo veselību. Šī informācija ir sniegta padomu veidā un nav paredzēta aizvietošanai sarunā ar ārstu.
Ir lietas, ko varat darīt, lai pārzinātu savas zāles
Zāļu gudra lietošana
Neatkarīgi no tā, vai esat ārsta kabinetā, aptiekā vai mājās, ir svarīgas lietas, ko varat darīt, lai lietotu zāles droši.
Ārsta kabinetā sniedziet informāciju un uzdodiet jautājumus par savām zālēm
Ārsta apmeklējums ir lieliski piemērots brīdis, kad pārliecināties, vai izprotat zāles, kuras lietojat:
1) paņemiet līdzi zāļu pudelīti vai lietojamo zāļu sarakstu (iekļaujot tajā recepšu zāles, bezrecepšu zāles, vitamīnus un augu izcelsmes zāles vai uztura bagātinātājus) un norādiet visas jums zināmās alerģijas pret zālēm;
2) pastāstiet ārstam vai medmāsai, ja esat grūtniece vai barojat bērnu ar krūti, lai viņi varētu pārliecināties, vai jūs droši varat lietot konkrētas zāles;
3) sagatavojiet jautājumus par zālēm, īpaši par zālēm, kuras lietosiet pirmo reizi. Uzdodiet jautājumus, piemēram:
- Kāds ir šo zāļu nosaukums?
- Kādam nolūkam šīs zāles ir paredzētas?
- Kad un kā man tās jālieto? Vai es tās varu lietot kopā ar citām zālēm?
- Vai tās ir jālieto kopā ar uzturu vai atsevišķi? Vai ir kādi pārtikas produkti, kurus es nedrīkstu ēst šo zāļu lietošanas laikā?
- Cik ilgi man jālieto šīs zāles?
- Vai ir kādas blakusparādības, kurām man jāpievērš uzmanība? Kā jārīkojas, ja rodas blakusparādība?
Aptiekā saņemiet skaidrus norādījumus par zāļu lietošanu
Farmaceits ir speciālists,kas pārzina zāļu jomu, un nozīmīga persona, no kuras varat uzzināt vairāk par zālēm. Tādēļ apmeklējiet aptieku bez steigas un uzdodiet visus jautājumus, kas var jums palīdzēt labāk izprast savas zāles, arī to lietošanas un uzglabāšanas nosacījumus. Lūk, daži apsverami padomi:
- Kad farmaceits jums izsniedz zāles, izņemiet tās no produktu iepakojuma un izlasiet lietošanas instrukciju:
- pārbaudiet zāļu nosaukumu, lai pārliecinātos, ka tas atbilst jums nozīmētajam.
- Ja nesaprotat, kā zāles lietojamas (deva, dienas laiks, kopā ar uzturu vai neatkarīgi no tā u.c.), palūdziet, lai farmaceits jums to izskaidro. Farmaceits to darīs ar prieku.
2. Nebaidieties uzdot jautājumus, piemēram:
- Kā jāglabā šīs zāles? Piemēram, vai tās jāglabā ledusskapī?
- Vai ir iespējams saņemt citā valodā nodrukātu lietošanas instrukciju?
Izveidojiet zāļu lietošanas ieradumu, esot mājās un ceļā
Lietojiet zāles tieši tā, kā veselības aprūpes speciālists jums norādījis. Lūk, daži padomi, kas var visu atvieglot:
1) Glabājiet zāles vienā vietā, lai zinātu, kur tās atrodas.
2) Atcerieties, ka zāles nedrīkst atstāt automašīnā, jo tur var mainīties temperatūra.
3) Izmantojiet papīra formāta kalendāru vai arī mobilajā tālrunī vai citā digitālā ierīcē pieejamo kalendāru, lai izveidotu atgādinājumus par zāļu savlaicīgu lietošanu.
4) Ja plānojat doties ceļā, sagatavojieties:
- pārliecinieties, ka jums ir visam ceļojuma laikam pietiekams zāļu daudzums (paņemiet līdzi vairāk zāļu, ja nu jums nākas būt projām ilgāk);
- ja plānojat lidot, lieciet zāles rokas bagāžā oriģinālajā iepakojumā, lai nerastos problēmas drošības pārbaudē.
5) Ja nepieciešams, palūdziet, lai draugi un ģimenes locekļi palīdz jums tikt galā ar zālēm. Piemēram, palūdziet, lai tuvinieki palīdz jums iestatīt mobilajā tālrunī atgādinājumus par zāļu lietošanas laiku.
Ieteikumi pacientu tuviniekiem
Aprūpētājiem ir bieži izplatīts paaugstināts stresa līmenis, trauksme, depresija un citas garīgās veselības problēmas. Lūk, daži padomi, kā parūpēties par savu veselību, lai varat būt pietiekami stipri un spētu rūpēties par saviem mīļajiem:
- Pieņemiet palīdzības piedāvājumus no citiem un ierosiniet konkrētus darbus, kurus viņi var paveikt, piemēram, iepirkties vai izdarīt citus mājas darbus.
2. Aprunājieties ar sava tuvinieka ārstiem un uzdodiet jautājumus, kuri ienākuši prātā.
3. Esiet atvērti jaunām tehnoloģijām, kuras jums var palīdzēt, piemēram, lietotnes ēdiena piegādes pakalpojumiem un meditācijām.
4. Ja ar aprūpi saistītās emocijas jums rada grūtības, neatlieciet sarunu ar garīgās veselības speciālistu.
5. Kad vien iespējams, atpūtieties – aprūpe ir smags darbs.
6. Raugieties, lai jūsu tuvinieka medicīniskie un juridiskie dokumenti ir sakārtoti un glabājas vienuviet, lai tie atbilst faktiskajam stāvoklim un nepieciešamības gadījumā ir viegli atrodami.
Vissvarīgākais – neaizmirstiet uzsist sev uz pleca – aprūpe ir viens no smagākajiem, tomēr arī vislielāko gandarījumu sniedzošiem darbiem.
Sagatavoties pirms ārsta apmeklējuma ir ļoti svarīgi
Pirms nākamās vizītes pie ārsta sagatavojieties, lai visefektīvāk izmantotu savu un arī ārsta laiku.
Turpmāk tekstā norādītas dažas lietas, kuras jums vajadzētu būt gataviem pateikt ārstam, lai saņemtu jums nepieciešamo informāciju par jūsu veselību.
Ieteikumi pirms ārsta apmeklējuma
1. Uzrakstiet dažus jautājumus:
- Kāds ir vizītes pieteikšanas iemesls?
- Kā es jūtos un kādi ir mani simptomi?
- Ko es varu darīt savā labā?
- Kādas pārbaudes man nepieciešamas?
- Kādas ir manas ārstēšanas iespējas un kā tās palīdzēs?
2. Pierakstoties uz vizīti pie ārsta, izstāstiet, kā ārsts jums var palīdzēt:
- Ja ārsts nerunā jūsu valodā, lūdziet, lai jūsu vizītes laikā piedalās tulks.
- Pajautājiet, vai jūsu ārsts sniedz attālinātas konsultācijas/ Daži ārsti izmanto virtuālus apmeklējumus (izmantojot datoru, tālruni vai planšetdatoru), lai atvieglotu pacientiem veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanu, neizejot no mājas. Pajautājiet, vai šī iespēja ir pieejama.
3. Lūdziet, lai kāds jūs pavada:
- Apdomājiet iespēju lūgt kādam no ģimenes locekļiem vai draugiem, lai pavada jūs pie ārsta, veic piezīmes un patur prātā ārsta teikto.
4. Ja pirmo reizi tiksieties ar jaunu ārstu, laikus sagatavojieties:
- Sarakstiet savu simptomu vai veselības problēmu sarakstu, uzrakstiet pašlaik lietoto medikamentu nosaukumus, devas un lietošanas laikus.
- Nokopējiet šo sarakstu, lai to varētu iedot ārstam, kad ieradīsieties uz vizīti, un lūdziet to pievienot savai slimības vēsturei.
5. Nekautrējieties – jūsu ārsts ir dzirdējis visu ko:
- Ja plānojat pārrunāt personīgu jautājumu, viens no veidiem, kā justies drošāk, ir iepriekš patrenēt sakāmo.
Ārsta apmeklējuma laikā esiet atklāts un aktīvs!
Sarunāties ar ārstu var būt grūti, jums var arī būt sajūta, ka ir maz laika. Tomēr vizīte pie ārsta ir vērtīgs laiks, kuru nevēlaties izniekot. Uztveriet sevi un ārstu kā vienas komandas locekļus un droši runājiet par savu veselību.
1. Izskaidrojiet, kā jūtaties, pat sīkumos:
- Tikai jūs zināt, kā jūs patiesi jūtaties, un ārstam ir svarīgi to zināt. Runājot ar ārstu, esiet atklāti un godīgi par savām sajūtām un simptomiem. Tas jūsu ārstam palīdzēs labāk izprast to, kā palīdzēt nodrošināt jūsu veselības aprūpes vajadzības.
2. Uzdodiet jautājumus:
- Jūsu ārstam var būt redzējums par jūsu ārstēšanas iespējām. Centieties bez aizspriedumiem uztvert sarunas saturu. Sarunas laikā uzdodiet jautājumus, lai izprastu visu, ko ārsts stāsta.
3. Veiciet piezīmes:
- Vizītes laikā jums vai personai, kura jūs pavada, vajadzētu pierakstīt ārsta sacīto. Tas jums palīdzēs atcerēties, ko ārsts ir teicis, un ļaus šo informāciju nodot tālāk jūsu aprūpētājam vai citiem ģimenes locekļiem.
Mūsu saistības pret pacientiem ir nemainīgas
Kamēr slimnīcās būs slimnieki, kamēr ārsti cīnīsies par pacientu mūža paildzināšanu un kamēr pasaulē ārstēšanas līdzekļi nebūs pieejami visiem, mēs strādāsim, cenšoties darīt visu iespējamo, lai pēc iespējas ātrāk piegādātu vairāk ārstniecības līdzekļu.